tisdag 1 oktober 2013

Första passet: Styrketester

Har haft en skön känsla i kroppen hel dagen och var riktigt laddad när jag väl stämplade ut för att ge mig iväg mot stället där allt en gång började... Det var här man för x antal år sedan började lyfta vikter och fick upp intresset för att bygga muskler... Tyvärr blev man en liten periodare som ibland höll igång flitigt ett tag för att sedan falla ifrån ett bra tag. Detta har berott på många olika saker så som lagidrotten som tog mycket tid ett tag och även ett antal skador som höll en borta längre perioder...

För er som aldrig varit på Rottne Gym så kan det väl beskrivas något i stil med ett gammalt klassiskt källargym, inga moderna maskiner och dylikt utan fria vikter med ett par år på nacken men fullt fungerande. Denna typen av gym är något som jag själv faktiskt föredrar... Gillar den där känslan av o gå ner i en källare utan massa stora fönster där folk kan kolla både ut och in... Moderna gym i all ära men detta känns så klassiskt... Lite Rocky Balboa och Arnold Schwarzenegger style! Nåja över till dagens pass.

Inledde passet med lite hopprep som uppvärmning (förstår varför man aldrig köpt hem ett sådant för o träna med) och även stiga över krypa under kan vi kalla de. Efter detta var det då alltså dags att köra lite maxning i bänkpress, marklyft, knäböj och kettlebellsving.

Först ut marklyft: Kändes bra när vi sakta trappade upp vikterna och landade slutligen på 132,5 kg vilket är ett resultat jag har lite blandade känslor för... Har inte kört speciellt mkt marklyft i mina dagar så på så sätt ett kanske rätt ok resultat men trodde själv att jag skulle klara lite till men det kommer. Härefter följde bänkpress och där mäktade jag med 90 kg vilket jag inte alls är speciellt nöjd med detta måste höjas... Har visserligen haft bekymmer med en axelskada för ett tag sen men anser själv att det inte är en godkänd ursäkt... Skärpning här...

Knäböj skulle det också maxas i och det var med en stor oro i kroppen vi började på väldigt lätt då huvudet fortf tror att mitt knä e kasst i vissa lägen... För er som inte vet så fick jag mitt ena knä söndersparkat i en fotbollsmatch när jag precis börjat andra året på gymnasiet och denna skada kommer aldrig att bli helt återställd och har strulat till och från sen den uppkom... Trots denna oro kändes de ändå bra när man började få på lite vikt på stången och jag hamnade på 100 kg vilket jag aldrig kunde föreställa mig innan passet... Så detta resultat är jag sjukt nöjd med men det ska också ökas på såklart!!!

Till sist var det då dags för lite styrkekondition som Gusen så fint kallade det! En kettlebell på 20kg som skulle svingas upp i axelhöjd så många ggr som möjligt på en minut... Slutade på 40 svingar vilket jag är ganska nöjd med... Hade nog hunnit med fem till om jag hade satt högre tempo från start men svårt o bedöma hur hårt man kan köra på från start...

Sammanfattning;
Marklyft: 132,5 kg
Knäböj: 100 kg
Bänkpress: 90 kg
Kettlebellsving: 40 st på en minut

På fredag är det dags att planera in hur jag ska träna och även vad för mål jag har i dessa fyra momenten när denna sex månaders period lider mot sitt slut.

Vill varna känsliga läsare att detta som kommer nu kanske kan vara smart att kik apå imorgon bitti istället så det inte förstör er skönhetssömn. Haha!!
Här kommer iaf en bild på min nuvarande kroppsform och ni vet ju vad man säger att en kamera gör ;) Haha!!!

2 kommentarer:

  1. Bra jobb Linus! Cc o jag har satt ett mål på 140kg i bänken fram till jul. Så om du behöver några att kämpa tillsammans med så får du komma in till Studion någongång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gött!! Kommer att beställa hem nya "leksaker" ikväll tror jag så det kommer snart kunna köras fullhårda bänkpass i källaren ;)

      Radera